Zamknięcie wiaduktu - zmiany w organizacji ruchu od dnia 12.07.2023
W związku z budową nowych wiaduktów łączących ulice Żeromskiego oraz Lubelską, od dnia 12 lipca 2023 roku (środa) nie będzie możliwy przejazd nad torami pomiędzy Śródmieściem a Dzierzkowem. Wprowadzone zostaną liczne zmiany w organizacji ruchu w tej części miasta. Będą też wyznaczone oznakowane objazdy.
Dotychczasowy wiadukt drogowy nad torami kolejowymi zostanie rozebrany, a w jego miejscu powstaną dwie nowe, równoległe przeprawy (każda z nich z dwoma pasami ruchu i jednym buspasem w danym kierunku oraz z ciągami dla pieszych i rowerów). Pod wiaduktami powstanie nowy przystanek kolejowy Radom Wschodni. Inwestycja wymaga wprowadzenia szeregu zmian w ruchu.
Poniżej przedstawiamy zakres zmian w ruchu kołowym na poszczególnych ulicach (kolejność alfabetyczna).
Ulica Kaszubska
- likwidacja dotychczasowego kontrapasa tylko dla rowerzystów na odcinku od ulicy Lubelskiej do ulicy Odrodzenia;
- wyznaczenie na tym samym odcinku pasa tylko dla autobusów miejskich (z dopuszczeniem ruchu rowerzystów).
Ulica Katowicka
- wprowadzenie łamanego pierwszeństwa na skrzyżowaniu z ulicą Szklaną (w relacji północno-zachodniej).
Ulica Lubelska
- zamknięcie przejścia oraz przejazdu przez wiadukt nad torami kolejowymi do ulicy Żeromskiego (od ulicy Kaszubskiej);
- pozostawienie możliwości dojazdu od strony wschodniej do łącznika obok myjni przy wiadukcie i z powrotem;
- wprowadzenie łamanego pierwszeństwa na skrzyżowaniu z ulicą Kaszubską (w relacji południowo-wschodniej).
Ulica Metalowa
- zamknięcie przejścia i przejazdu pod wiaduktem (od skrzyżowania z ulicą Okrzei do odnogi do rampy kolejowej);
- wprowadzenie ruchu dwukierunkowego dla wszystkich pojazdów (w tym rowerów) od ulicy Okrzei do ulicy Odrodzenia.
Ulica Odrodzenia
- wprowadzenie ruchu jednokierunkowego od ulicy Kaszubskiej do ulicy Średniej (z powrotem dojazd przez ulicę Żurawią);
- wprowadzenie zakazu zatrzymywania się po obu stronach odcinka od alei Wojska Polskiego do ulicy Średniej.
Ulica Olszewskiego
- zamknięcie odcinka od ulicy Słowackiego (pozostawienie możliwości wjazdu i zjazdu z wiaduktu) do ronda Zapały.
Ulica Sienna
- zamknięcie przejścia i przejazdu pod wiaduktem (od bocznej jezdni ulicy Żeromskiego do bloku przy ulicy Żeromskiego 119).
Ulica Szklana
- zamknięcie przejścia i przejazdu pod wiaduktem (od ronda Zapały do wjazdu na teren dawnej huty szkła Żar);
- wprowadzenie łamanego pierwszeństwa na skrzyżowaniu z ulicą Katowicką (w relacji północno-zachodniej).
Ulica Średnia
- zamknięcie dla ruchu odcinka wzdłuż wiaduktu (od ulicy Lubelskiej do zakrętu w okolicach posesji przy ulicy Średniej 80);
- wprowadzenie ruchu dwukierunkowego od zakrętu w okolicach posesji przy ulicy Średniej 80 do ulicy Puławskiej.
Ulica Zbrowskiego
- wprowadzenie łamanego pierwszeństwa na skrzyżowaniu z ulicą Żeromskiego (w relacji północno-zachodniej);
- zmiana programu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicą Żeromskiego i jej jezdnią boczną (wzdłuż wiaduktu);
- przeznaczenie prawego pasa od ulicy Żeromskiego do byłego przedszkola tylko dla autobusów miejskich i rowerzystów;
- zastąpienie pasa do skrętu w lewo od byłego przedszkola do ulicy Żeromskiego pasem w przeciwnym kierunku.
Ulica Żeromskiego
- zamknięcie przejścia oraz przejazdu przez wiadukt nad torami kolejowymi do ulicy Lubelskiej (od ulicy Zbrowskiego);
- przeznaczenie prawego pasa od ulicy Nowogrodzkiej do ulicy Czachowskiego dla pojazdów skręcających w prawo;
- umożliwienie jazdy z tego pasa prosto przez skrzyżowanie wyłącznie dla autobusów miejskich i rowerzystów;
- przeznaczenie prawego pasa od ulicy Czachowskiego do ulicy Zbrowskiego tylko dla autobusów miejskich i rowerzystów;
- wprowadzenie łamanego pierwszeństwa na skrzyżowaniu z ulicą Zbrowskiego (w relacji północno-zachodniej);
- zmiana programu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicą Zbrowskiego i jezdnią boczną (wzdłuż wiaduktu);
- zamknięcie bocznej jezdni (wzdłuż wiaduktu) od połowy długości bloku przy ulicy Żeromskiego 118 do ronda Zapały;
- wyznaczenie tymczasowej drogi równoległej do powyższego odcinka, zapewniającej dojazd do ciągu garaży.
Wyznaczone będą jednocześnie oznakowane objazdy, przebiegające niżej wymienionymi ulicami.
Od ulicy Zbrowskiego: Żeromskiego, 25 Czerwca, Słowackiego, Górna, Kaszubska, Lubelska.
Od ulicy 25 Czerwca (z obu kierunków): 25 Czerwca, Słowackiego, Górna, Kaszubska, Lubelska.
Od ulicy Beliny-Prażmowskiego: Olszewskiego, Słowackiego, Górna, Kaszubska, Lubelska.
Od ulicy Lubelskiej: Kochanowskiego, Kalińska, Słowackiego, 25 Czerwca, Żeromskiego.
Od placu Matki Bożej Fatimskiej: Słowackiego, 25 Czerwca, Żeromskiego.
Od Lotniska Warszawa-Radom: aleja Wojska Polskiego, Słowackiego, 25 Czerwca, Żeromskiego.
Od ronda Popiełuszki (objazd I): aleja Wojska Polskiego, Słowackiego, 25 Czerwca, Żeromskiego.
Od ronda Popiełuszki (objazd II): Żółkiewskiego, Kozienicka, Struga, 25 Czerwca, Żeromskiego.
Na objazdach od strony wschodniej będzie także możliwy zjazd z wiaduktu nad torami kolejowymi na ulicy Słowackiego w ulicę Olszewskiego (dotyczy to szczególnie pojazdów kierujących się od strony Dzierzkowa lub Glinic w stronę Dworca Głównego PKP).
Apelujemy do wszystkich uczestników ruchu o zachowywanie szczególnej ostrożności w rejonie miejsca prowadzonych robót i o stosowanie się do zmienionego oznakowania bądź do ewentualnych poleceń wydawanych przez pracowników wykonawcy prac.
O planowanych zmianach w organizacji komunikacji miejskiej w rejonie tego wiaduktu piszemy w oddzielnym komunikacie.