Z myślą o naszych interesantach przygotowaliśmy praktyczny poradnik dotyczący sposobu załatwiania wielu spraw w Miejskim Zarządzie Dróg i Komunikacji. Poniższe wskazówki mogą ułatwić znalezienie stosownych druków urzędowych. Dzięki nim łatwiej będzie można też trafić w konkretnej sprawie do właściwego pokoju.

Gdzie można kupić papierowe bilety komunikacji miejskiej w Radomiu?

Bilety radomskiej komunikacji miejskiej są dostępne w większości kiosków z prasą. Wykaz firmowych punktów MZDiK i jednostek współpracujących podajemy w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Taryfa biletowa > Dystrybucja biletów > Punkty sprzedaży. Można tam poza tym znaleźć opis lokalizacji biletomatów oraz informacje o możliwości zakupu biletów przez telefon komórkowy.

Gdzie wyrobić Radomską Kartę Miejską i załatwić inne sprawy z nią związane?

Wszelkie informacje na temat korzystania z Radomskiej Karty Miejskiej (vademecum karty, to znaczy poradnik dla użytkowników, regulamin, formularze do druku, wzory kart) można znaleźć na naszej stronie w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Karta miejska).

Gdzie złożyć odwołanie od wezwania do zapłaty za jazdę autobusem bez ważnego biletu?

Instrukcja postępowania znajduje się na wezwaniu. Od dnia 2 stycznia 2025 roku skargi, reklamacje lub odwołania od wezwań za przejazdy bez biletów autobusami miejskimi są przyjmowane tylko w siedzibie firmy kontrolerskiej RWR: Radom, ulica Kielecka 23 (Zamłynie), tel. 530-286-444. Biuro RWR jest czynne w poniedziałki i środy od 14:00 do 20:00 oraz we wtorki, czwartki i piątki od 8:00 do 14:00. Szczegóły są w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Taryfa biletowa > Kasowanie i kontrola > Kontrola biletów.

Gdzie złożyć odwołanie od wezwania do zapłaty za postój w Strefie Płatnego Parkowania?

Tymi sprawami zajmuje się biuro Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego przy ulicy Szewskiej 10 (lokal 2). Godziny pracy oraz numery telefonów i adres e-mail tego biura są dostępne w sekcji DROGI - w zakładce Strefa parkowania > Siedziba biura strefy.

Gdzie załatwić sprawy związane z zajęciem pasa drogowego i lokalizacją zjazdów?

Należy wydrukować oraz poprawnie wypełnić odpowiedni wniosek. Wszystkie pliki są dostępne na naszej stronie w sekcji MZDiK - w zakładce Pliki do pobrania > Zajęcie pasa drogowego. Wypełniony i podpisany wniosek należy złożyć w sekretariacie MZDiK przy ulicy Traugutta 30/30A (drugie piętro, pokój 204). Szczegółowych informacji w powyższych sprawach udziela Oddział Zajęcia Pasa Drogowego w siedzibie MZDiK przy ulicy Traugutta 30/30A (pierwsze piętro, pokój 113, telefon 48 365-46-52, wewn. 113).

Gdzie załatwić sprawy związane z zatrzymywaniem się na przystankach w Radomiu?

Korzystanie z przystanków autobusowych w granicach miasta, należących do Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu, jest odpłatne dla przewoźników. Więcej informacji można uzyskać w naszym Dziale Przewozów Pasażerskich w siedzibie MZDiK przy ulicy Traugutta 30/30A (trzecie piętro, pokój 312, telefon 48 363-14-53). Pliki dotyczące korzystania z przystanków, w tym uchwały Rady Miejskiej w Radomiu, są dostępne w sekcji MZDiK - w zakładce Pliki do pobrania > Korzystanie z przystanków.

Czy można umieszczać plakaty reklamowe na przystankach autobusowych w Radomiu?

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji nie przyjmuje zleceń na umieszczanie reklam na przystankach autobusowych zlokalizowanych w Radomiu. Jeżeli mimo tego ktoś przykleja jakiekolwiek plakaty na naszych wiatach, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności. Świadkowie tego zdarzenia powinni w takiej sytuacji jak najszybciej powiadomić radomską Straż Miejską (całodobowy numer 986).

Gdzie załatwić sprawy związane z rozpatrywaniem projektów organizacji ruchu?

Tego rodzaju sprawami zajmuje się Dział Inżynierii Ruchu przy ulicy Traugutta 30/30A (pierwsze piętro, pokoje 103 i 109). Zasady rozpatrywania projektów są umieszczone w sekcji DROGI - w zakładce Zarządzanie drogami > Inżynieria ruchu. Zatwierdzaniem projektów organizacji ruchu (dotyczących dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych w granicach administracyjnych miasta) zajmuje się obecnie Biuro Zarządzania Ruchem w Urzędzie Miejskim w Radomiu - to zadanie nie jest już w zakresie MZDiK.

Gdzie załatwić sprawy związane z budową i przebudową dróg w ramach inwestycji czynowych?

Opis trybu postępowania w sprawach tak zwanych inwestycji czynowych jest opublikowany na naszej stronie w sekcji DROGI - w zakładce Inwestycje drogowe > Inwestycje czynowe. Szczegółowe informacje na ten temat można również uzyskać w naszym Dziale Dokumentacji przy ulicy Traugutta 30/30A (czwarte piętro, pokój 407, telefon 48 365-46-52, wewn. 407). Druki wniosku oraz oświadczenia można znaleźć na naszej stronie w sekcji MZDiK - w zakładce Pliki do pobrania > Inwestycje i dysponowanie).

Gdzie można zamówić pojazd przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami?

Od 1 lipca 2016 roku Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji nie świadczy już usług przewozowych dla osób z niepełnosprawnościami. Zamówienia takie można obecnie składać wyłącznie w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Radomiu przy ulicy Wjazdowej 4.

Gdzie można wynająć autobus do okolicznościowego przewozu zorganizowanych grup?

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji nie jest właścicielem autobusów, dlatego nie przyjmuje takich zleceń. Pojazdy należą do trzech operatorów: Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu, spółki Michalczewski oraz konsorcjum spółek Dolnośląskie Linie Autobusowe, Irex-4 i Meteor. Więcej danych w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Komunikacja miejska > Dane o operatorach.

Gdzie w razie uzasadnionej potrzeby można złożyć skargę na kierowcę autobusu miejskiego?

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji nie zatrudnia kierowców autobusów miejskich. Prowadzący pojazdy to pracownicy operatorów, którzy obsługują poszczególne linie (MPK Radom, Michalczewski, DLA, Irex-4). Wykaz linii obsługiwanych przez tychże operatorów oraz numery telefonów do dyspozytorów są w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Komunikacja miejska > Dane o operatorach. W sytuacjach wymagających pilnej interwencji można dzwonić bezpośrednio do odpowiedniego dyspozytora (może on natychmiast skontaktować się z kierowcą), a w innych przypadkach - wymagających na przykład sprawdzenia danych w systemie - do naszego Działu Przewozów Pasażerskich (można pisać na adres: 26-610 Radom, ul. Traugutta 30/30A lub mailowo: komunikacja@mzdik.pl).

Jak należy postępować z rzeczami zgubionymi lub znalezionymi w autobusach miejskich?

Rzecz znalezioną w autobusie komunikacji miejskiej pasażer powinien przekazać do kierowcy, który oddaje ją następnie swojemu dyspozytorowi. W przypadku poszukiwania rzeczy zgubionych należy najpierw ustalić, w autobusie jakiej linii mogły one pozostać. Od tego zależy, do którego operatora (MPK Radom, Michalczewski, DLA, Irex-4) trzeba zwrócić się z pytaniem o to, czy ktoś oddał zgubę. Wykaz linii obsługiwanych przez operatorów i numery telefonów do dyspozytorów są w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Komunikacja miejska > Dane o operatorach. MZDiK nie jest właścicielem autobusów, więc rzeczy znalezione nie trafiają do nas.

Gdzie można zgłosić awarię oświetlenia ulicznego przy drogach należących do miasta?

Dwa całodobowe numery telefonów interwencyjnych uruchomiła firma Man z podradomskiego Kosowa, która jest odpowiedzialna za konserwację oświetlenia ulic w Radomiu. Pod numer stacjonarny 48 360-86-79 lub komórkowy 501-538-906 można zgłaszać usterki dotyczące lamp oświetlających miejskie ulice. Można też w godzinach pracy MZDiK kontaktować się z Działem Oświetlenia (telefon 48 365-46-52, wewn. 104 lub 108, e-mail: oswietlenie@mzdik.pl). Oczywiście zarówno nasi inspektorzy, jak i pracownicy firmy Man jeżdżą po mieście i kontrolują stan oświetlenia, lecz pomocne są również zgłoszenia od samych mieszkańców. Poza tym koniecznie trzeba podkreślić, że w naszej gestii są odcinki sieci od szaf sterujących do końca, czyli obrazowo mówiąc - do żarówek w lampach. Kable zasilające należą bezpośrednio do zakładu energetycznego. Część awarii wynika właśnie z uszkodzeń tych kabli.

Gdzie można zgłosić awarię sygnalizacji świetlnej lub uszkodzone znaki na terenie Radomia?

Informacje o usterkach sygnalizacji świetlnej można zgłaszać do Działu Inżynierii Ruchu MZDiK (telefon 48 365-39-92 lub e-mail: inzynieria@mzdik.pl). Warto tutaj jednak pamiętać, że nie każdy przypadek niedziałających świateł oznacza awarię. Jeżeli dochodzi do usterek, to sygnalizacja automatycznie powinna przełączyć się na żółte pulsujące światła. Kiedy nie świeci się żadne z nich, to prawdopodobnie mamy do czynienia nie z awarią, tylko z brakiem prądu w danym rejonie. Przypadki uszkodzeń pionowych znaków drogowych (na przykład wskutek dewastacji albo uderzenia przez pojazdy) przy ulicach zarządzanych przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji można zgłaszać pod ten sam numer telefonu i adres mailowy, co awarie świateł. Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia.